Mubarek Kurban Bayramınız Kutlu Olsun

merhancag | 00:35 |


Kurban, Arapça bir kelime olup sözlükte mânen yaklaşmak, yakın olmak gibi mânalara gelir. ıslâmî ıstılahta ise, "Allahu Teâlâ'ya ibadet niyeti ile muayyen bir vakitte hususî bir hayvanı kesmeye kurban denir." diye tarif yapılmıştır.  Resûl–i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem Efendimiz de kurban hakkında, "Kurban kesiniz; zira kurban, babanız ıbrahim'in sünnetidir." buyurmuştur.  

 

Kurbanın hükmü
Kurban bayramında ibadet niyeti ile kurban kesmek hür, mukim (yolcu olmayan), Müslüman ve zengin kimseye vaciptir. Zenginden maksat, temel ihtiyaçlarından başka artıcı olsun veya olmasın en az iki yüz dirhem gümüş değerinde bir mala sahip olan, fitre vermek ile yükümlü olan kimselerdir. Kurban kesme günlerin de (kurban bayramının ilk üç gününde) kurban kesmeye gücü varken kurban kesmeyip de sonra fakir olan kimsenin üzerinden vacip düşmüş olmaz.






Kurbanın eti ve derisine yapılacak muamele
Peygamber Efendimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem, ilk zamanlarda, "Sizden hiç kimse kurbanın etinden üç günden fazla yemesin."  hadis–i şerifi ile kurban etinin üç günden fazla saklanılmasını yasaklamıştır. Ancak daha sonra "Zenginlerin fakirlere genişlik sağlaması için kurbanın etinden üç günden fazla yemelerini yasaklamıştım. Bundan sonra yiyin, yedirin ve saklayın."  buyurarak üç günden fazla saklanılmasına da müsaade etmiştir. Hanefî fukahası, "Kurban kesen mükellef, kurban etinden kendisi yer misafirlere ve fakirlere ikram eder ve kavurma yapıp saklayabilir. Kurban etinin üçte birinden eksik olmamak şartı ile fakirlere tasadduk edilmesi müstehaptır." hükmünde ittifak etmiştir.
Resûl–i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem Efendimizin Hz. Ali Radıyallahu Anh'a, kurbanlığın derisini, yularını ve çulunu fakirlere tasadduk etmesini emrettiği bilinmektedir.  Yine başka bir hadis–i şerifte, "Kim kurban derisini satar ise, kurbanı makbul değildir."  buyurmuştur. Hanefî fukahası, "Mükellef kurbanın derisini ya tasadduk eder veya kendisi ev eşyası olarak kullanır." hükmünde müttefiktir. (10) Dolayısıyla bu hususta titizlik göstermek şarttır. ıslâmî esaslara göre kurulmamış olan veya toplanan deri parasıyla şampanya içirilen müesseselere kurban derilerini vermek kesinlikle caiz olmaz.

Etiket:

Hakıkımızda:
Gugukluhayat tam 14 yıldır Sizlerle beraber. Paylaşıyoruz, öğreniyoruz,yardım ediyoruz, eğleniyor,bilgi sahibi olurken mutlu oluyoruz